Bij het Digiservicepunt in Wijkcentrum Holtenbroek kunnen mensen terecht voor gratis hulp bij digitale zaken. Van het aanvragen van een DigiD tot het online reageren op een sollicitatie. Ans Veldhoen, voormalig systeembeheerder bij een zuivelfabriek, is een van de drie vrijwilligers. ‘We nemen hier echt de tijd om mensen verder te helpen.’
Wat is het Digiservicepunt en voor wie is het bedoeld?
‘Op vrijdag geven we computerlessen aan beginners. En iedereen met vragen over digitale zaken kan hier op donderdagochtend binnenlopen. Wie thuis geen computer heeft, kan terecht op één van onze acht computers. Bijvoorbeeld om te solliciteren of om iets op te zoeken voor werk of school. We nemen hier echt de tijd om mensen verder te helpen. We proberen het ook direct af te handelen. Lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat er bepaalde papieren vereist zijn, dan maken we een afspraak bij het Sociaal Wijkteam of met een van de sociale raadslieden.’
‘Onlangs kwam er een vrouw bij ons die helemaal overstuur was omdat ze een dure beugel voor haar dochter moest betalen. Iemand van het Sociaal Wijkteam heeft toen met haar gepraat en wat zaken voor haar uitgezocht. Toen ze een week later terugkwam, heeft ze met onze hulp bijzondere bijstand aangevraagd. Het was een enorme opluchting voor haar toen dat was afgehandeld. Dat is mooi om te zien.’
Wat betekent het Digiservicepunt voor mensen in de wijk?
‘In Holtenbroek wonen veel mensen van buitenlandse afkomst die minder digitaal vaardig zijn en/of geen computer hebben. Het Digiservicepunt is voor veel mensen de enige plek waar ze digitaal hun zaken kunnen regelen. We zien overigens ook regelmatig mensen die wat eenzaam zijn en langskomen voor een praatje. In die zin hebben we ook een belangrijke sociale functie.’
Hoe komen mensen bij jullie terecht?
‘Op verschillende manieren. Meestal verloopt de aanmelding via het Sociaal Wijkteam of de sociale raadslieden van Op Orde. Maar ook op SamenZwolle staat een verwijzing. Mensen kunnen zich daar aanmelden en dan wordt contact opgenomen voor een afspraak.’
‘Voor de coronacrisis was er veel vraag naar hulp bij het aanpassen van cv’s en kwamen mensen bij ons om via de computer te reageren op vacatures. Nu zien we vaker mensen die hulp nodig hebben bij het aanvragen van een WW-uitkering, het afsluiten van een zorgverzekering of het aanvragen van een DigiD.’
Kunnen lezers van dit artikel iets betekenen voor jullie?
‘Als iemand een oude, maar goed werkende laptop heeft, zijn wij daar heel blij mee. Mail dus gerust als je een laptop wil inleveren: p.staas@travers.nl. Onze sociale raadslieden kennen mensen voor wie zo’n laptop heel welkom is.’
Ga dan langs bij het Digiservicepunt. Klik voor data en tijden op de button hieronder. Je komt dan op een pagina met meer informatie. Ook kun je je daar aanmelden als je vooraf liever een afspraak maakt.
Meer info